تبلیغات
بیداری اندیشه - خلاف سوم : از جهت تعیین شخص مهدى علیه السلام
ما بیداریم و پروژه بیداری ادامه دارد We are awake& WAKEUP PROJECT still runing
از جهت تعیین شخص مهدى علیه السلام و در اینجا معلوم مى شود حال خلاف دیگر كه : (آیا متولد شده یا نشده ؟)
اما شیعه غیرامامیّه ، پس آراء سخیفه و اقوال مختلفه و مذاهب غریبه بسیارى در میان فِرق ایشان است كه بحمد اللّه غالب بلكه بیشتر آنها منقرض شدند و شرح كلمات آنها تضییع عمر و وقت است وبه جهت ضبط، اجمالا اشاره به اقوال آنها مى كنم :
اول : فرقه كیسانیّه
كیسانیّه كه فرقه اى از ایشان ، محمّد بن الحنفیه را مهدى مى دانند و فرقه اى پسر او، ابوهاشم عبداللّه را چنانكه گذشت و فرقه اى عبداللّه بن معاویّة بن عبداللّه بن جعفر بن ابیطالب را.
دوم : فرقه مغیریه
مغیریه ، اصحاب مغیرة بن سعید كه بعد از وفات حضرت امام محمّد باقر علیه السلام مذهبى اختراع نمود و محمّد بن عبداللّه بن حسن بن حسن بن على بن ابى طالب علیهما السلام را مهدى مى دانند، بر حسب همان خبر زائده كه گذشت و مى گویند كه او زنده است و نمرده و مقیم است در كوهى كه او را علمیه مى گویند و آن كوهى است در راه مكّه در حدّ حاجز از طرف چپ . آن كه به مكه مى رود و آن كوه بزرگى است و در آنجاست تا خروج كند و محمّد در مدینه خروج كرد و همان جا كشته شد.
سوم : فرقه ناووسیه
ناووسیه ، كه منكر فوت حضرت صادق علیه السلام شدند و آن جناب را مهدى موعود مى دانند.
چهارم : فرقه اسماعیلیه خالصه
اسماعیلیه خالصه ، كه منكر فوت اسماعیل ، پسر حضرت صادق علیه السلام شدند و او را بعد از آن حضرت ، امام حى و مهدى قائم مى دانند.
پنجم : فرقه مباركیه
مباركیه ، كه فرقه اى است از اسماعیلیه و ایشان مى گویند: بعد از پیغمبر صلى الله علیه و آله هفت امام بیشتر نمى دانند، امیرالمؤ منین كه امام و پیغمبر است و حسن و حسین و على بن الحسین و محمّد بن على و جعفر بن محمّد علیهم السلام و محمّد بن اسمعیل بن جعفر علیه السلام كه امام عالم و پیغمبر مهدى است و مى گویند معنى قائم ، این است كه او مبعوث مى شود به رسالت و شریعت تازه كه نسخ مى كند به آن ، شریعت محمّد صلى الله علیه و آله را !
ششم : فرقه واقفیّه
واقفیّه ، كه حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام را قائم و مهدى موعود مى دانند ولكن بعضى معترفند به وفات آن جناب و مى گویند زنده مى شود و عالم را مسخّر مى كند و بعضى مى گویند از حبس سِنْدى بیرون آمد در روز و كسى او را ندید و اصحاب هارون مشتبه كردند بر مردم كه مرده و نمرده و غایب شده !.
هفتم : فرقه محمّدیّه
محمّدیه ، كه بعد از حضرت امام على النقى علیه السلام پسرش محمّد را كه در حیات آن حضرت وفات یافت ، امام مى دانند و مى گویند نمرده و زنده است و اوست قائم مهدى و مزار سید محمّد مذكور در هشت فرسنگى سامره ، نزدیك قریه بلد است و از اجلاّء سادات وصاحب كرامات متواترات . حتى نزد اهل سنّت و اعراب بادیه كه به غایت از او احترام مى كنند و از جنابش مى ترسند و هرگز قسم دروغ به او نمى خورند و پیوسته از اطراف براى او نذور مى برند. بلكه غالب دعاوى در سامره و اطراف آن به قسم اوست و مكرر دیدیم كه چون بناى یاد كردن قسم شد منكر، مال را به صاحبش رساند و از خوردن قسم دروغ صدمه دیدند. در این ایام توقف سامره ، چند كرامت باهره از او دیده شد و بعضى از اهل علماء بناى جمع كردن آن كرامات و نوشتن رساله اى در فضل او دادند. وفّقه اللّه تعالى
هشتم : فرقه عسكریّه
فرقه عسكریّه ، كه امام حسن عسكرى علیه السلام را غایب قائم مى دانند و قائلند كه او نمرده و بعضى گفتند كه وفات كرده و بعد از آن زنده شده و مستند این جماعت یا خبر ضعیفى است كه خود منفردند در نقل آن . یا خبر معتبرى كه ابدا دلالت ندارد بر مقصود ایشان یا تاویلى در اخبار معتبره بى شاهد و برهان یا حدسى و تخمینى كه تجاوز نكند از وهم و گمان .
و چگونه روا دارد عاقلى كه چنین مطلب بزرگ و منصب عظیمى را براى شخصى ثابت كند كه زمام دین و جان و عِرض و مال تمام عباد به دست او باشد و تواند از عهده حفظ و حراست و تكمیل و قوت آن برآید به خبرى ضعیف و مستندى سخیف ، هر چند معارض و منافى براى او نباشد.
نهم : اقوال شیعه اثنى عشریه درباره وجود آن حضرت علیه السلام
طایفه محقّه و فرقه ناجیه و عصابه مهتدیه امامیّه اثناعشریه ایّدهم اللّه تعالى كه به حسب نصوص متواتره از حضرت رسول صلى الله علیه و آله و امیرالمؤ منین علیه السلام چنانكه در باب آینده اشاره اجمالى مى شود به آنها، حضرت خلف صالح ، حجة بن الحسن العسكرى علیهما السلام را مهدى موعود و قائم منتظر و غایب از انظار و سایر در اقطار مى دانند و از همه امامان گذشته تصریح به اسم و وصف و شمایل و غیبت آن جناب رسیده و پیش از ولادت آن حضرت ، در كتب معتبره ثقات اصحاب ایشان ثبت شده كه جمله اى از آنها تا حال موجود و به نحوى كه اخبار نمودند و وصف كردند، خلق كثیرى دیدند و اسم و نسب و اوصاف ، مطابق شد با آنچه فرمودند.
پس براى منصف عاقل ، ریبه و شكى نماند در بودن این وجود مسعود آن مهدى موعود؛ چنانكه از ذكر حضرت رسول صلى الله علیه و آله و شمایل آن جناب در كتب سماویّه ، منصفین اهل كتاب از یهود و نصارى به مجرد دیدن و منطبق كردن ، اسلام آوردند با آنكه خصوصیّات و اسباب تعریف در آنجا نزد آنها به مراتب كمتر بود از آنچه در این جا شده و عمده ، طول عهد پیمبران بود در آنجا و قرب عهد رسول خدا و اوصیایش صلوات اللّه علیهم اجمعین در اینجا، كه بیشتر آنچه فرمودند محفوظ ماند. حتى این كه نقل كرده آن را تعدادى از مخالفین ما، چنانكه در باب آینده بیاید. ان شاء اللّه تعالى .
و با ما موافقت كردند در این مذهب و اعتقاد، جماعتى از اهل سنّت كه ناچاریم از ذكر اسامى ایشان با اشاره به علوّ مقام آنها در نزد آن جماعت تا در مقام طعن و ایراد، لامحاله از علما و محدثین و اهل كشف و یقین و اقطاب روى زمین خود شرم كنند با آنكه در این مقام در مقابل ، چیزى ندارند و جز اظهار ندانستن و معلوم نبودن و بعضى استبعادات و شبهات كه با جوابش بیاید، براى نفى دعواى امامیه ندارند و بیشتر از این توضیح بیاید. ان شاء اللّه تعالى .


طبقه بندی: بیان اختلاف مسلمین در باره وجود آن جناب، 
نگارش در تاریخ جمعه 17 خرداد 1392 توسط پدرام پرتوفرد | نظرات ()
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی هرگونه برداشت یا كپی برداری از مطالب بدون اطلاع به مدیریت یا ذكر منبع حق الناس تلقی میشود.





قالب وبلاگ
JavaScript Codes